Podpis elektroniczny Toruń

Firma sprzątająca Toruń
2 lutego, 2021
Izolacje natryskowe PUR
3 lutego, 2021

Dlaczego warto kupić podpis elektroniczny ?

Profil zaufany czy elektroniczny podpis kwalifikowany

Internet daje ciągle ogromną liczbę możliwości, korzystając z niego da się załatwić wiele spraw, też w kwestiach urzędowych i administracyjnych. Do tego można w głównej mierze stosować 2 typy uwierzytelnienia tożsamości: profil zaufany lub elektroniczny podpis kwalifikowany.

Obie te metody stworzono w celu zastąpienia dotąd stosowanego podpisu własnoręcznego. Chociaż nie wypierają go całkowicie, dla wielu właścicieli firm stosowanie elektronicznych sposobów uwierzytelniania tożsamości jest bardziej komfortowe oraz oszczędza wykorzystaną ilość czasu. Jak wiadomo troska o pozytywny wynik spraw m.in. urzędowych zwykle wiąże się z przesyłaniem wielu wniosków. Zastosowanie elektronicznych wariantów umożliwia zredukowanie czasu, jaki dotąd trzeba było przeznaczyć, aby dotrzeć do urzędu, zazwyczaj również poczekać w kolejce, a dopiero potem sfinalizować formalności. Dzięki profilowi zaufanemu oraz elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, te same rzeczy można załatwić bez opuszczania domu lub biura.

Co wybrać? Profil zaufany czy elektroniczny e-podpis ?

Na wstępnie od razu warto podkreślić, że elektroniczny podpis kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym warto na początek zastanowić się, w jaki sposób będziemy go stosować. Profil zaufany można stosować tylko i wyłącznie w sprawach urzędowych  np. do kontaktu z ePUAP, ZUS czy CEIDG. Elektroniczny podpis ma z kolei szersze przeznaczenie, z uwagi na co spora liczba przedsiębiorców go wybiera. Osobisty elektroniczny podpis jest uniwersalny i uwierzytelnia każdy plik, jaki można było dotąd podpisywać ręcznie. Wobec tego oprócz spraw z urzędu przez elektroniczny podpis podpiszemy również np. umowy, e-maile albo transakcje z kontrahentami biznesowymi.

Ważną różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest zupełnie darmowy, natomiast za elektroniczny podpis kwalifikowany należy zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego większe zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Kwalifikowany podpis elektroniczny będzie ważny na okres roku, 2 lub 3 lat, a po upływie tego czasu można go bez problemu reaktywować. Profil zaufany również ma swój odnawialny termin sięgający 3 lat.

Jeżeli dana osoba potrzebuje tylko kontaktu z urzędem, profil zaufany będzie absolutnie wystarczający. Natomiast elektroniczny e-podpis okazuje się standardem w biznesie. Pomimo kosztów  – stosunkowo niewielkich, dzieląc kwotę na pełen czas aktywności podpisu – jego używanie jest tak potrzebne, że co raz częściej stanowi bazę sprawnego działania w firmie. Zwłaszcza, że elektroniczny podpis działa w oparciu współczesnych udoskonaleń technologicznych, zapewniających potwierdzone bezpieczeństwo.

Korzyści uzyskania e-podpisu kwalifikowanego

Obok identycznego wykorzystania, które gwarantuje profil zaufany, podpis kwalifikowany  pozwala również regulowanie różnych innych innych formalności. Dla przykładu stosując certyfikat kwalifikowany między innymi można podpisywać oraz składać deklaracje i sprawozdania do KRS oraz w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zawierać umowy albo brać udział w przetargach i aukcjach elektronicznych. Poza tym możliwe jest sygnowanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko parę przykładów. Elektroniczny podpis służy sygnowaniu wszystkich istotnych dokumentów oraz ma taką samą prawną moc co odręczny podpis.

Jak uzyskać podpis elektroniczny?

Certyfikaty kwalifikowane rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród szczególnie popularnych jest elektroniczny podpis Eurocert. Żeby uzyskać podpis elektroniczny należy wykupić w sklepie partnerskim Eurocert komplet zawierający niezbędny sprzęt oraz oprogramowanie, przy okazji wskazując, na jak długi czas ważności podpis jest nam niezbędny. Po uzyskaniu zestawu, należy zainstalować oprogramowanie do obsługi podpisu na wybranym sprzęcie, po czym umówić się na spotkanie w siedzibie partnera sprzedaży, gdzie przeszkolony pracownik potwierdzi personalia nabywcy. Tylko za sprawą tego e-podpis będzie aktywowany oraz gotowy do użytku. Spotkanie w siedzibie zabierze więcej czasu niż 15-20 minut i należy na nie przygotować dokument tożsamości oraz potwierdzenie zakupu osobistego e-podpisu.

W jaki sposób używać podpisu elektronicznego?

Od chwili instalacji oprogramowania na dowolnym komputerze oraz aktywacji podpisu elektronicznego, przez potwierdzenie tożsamości, można używać podpisu dowolnie. Praca na kartach oprogramowaniu nie powinna powodować najmniejszego kłopotu. Należy podłączyć czytnik,  włożyć kartę, a potem przez oprogramowanie widoczną opcją „podpisz” wstawić na przygotowany plik elektroniczny podpis, kierując się wskazanymi możliwościami formatu.

Chociaż podpis elektroniczny kojarzy się z  przedsiębiorcami, jest on tak samo dostępny dla osób prywatnych. Taki podpis elektroniczny zagwarantuje całkowite bezpieczeństwo oraz poprawność dokumentów podpisanych z firmami, urzędami lub osobami prywatnymi.

Podpis kwalifikowany

Komentarze są wyłączone.