Z jakiego powodu warto wykupić osobisty e-podpis?

Serwis aut dostawczych
3 października, 2020
DJ konferansjer na wesele – jak go wybrać?
9 grudnia, 2020

Profil zaufany a certyfikat kwalifikowany

Sieć daje wciąż wiele możliwości, z jego udziałem da się załatwić wiele spraw, także w kwestiach urzędowych i administracyjnych. Do tego można w głównej mierze stosować 2 typy potwierdzania tożsamości: osobisty profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany.

Obie te metody powstały do zastąpienia do tej pory stosowanego podpisu własnoręcznego. Choć nie eliminują go na stałe, dla znacznej ilości przedsiębiorców korzystanie z elektronicznych sposobów potwierdzenia tożsamości jest bardziej komfortowe i redukuje znaczną ilość czasu. Warto wspomnieć, że załatwianie spraw m.in. urzędowych zazwyczaj łączy się z wypełnianiem wielu wniosków. Zastosowanie elektronicznych sposobów umożliwia zredukowanie czasu, jaki dotąd trzeba było poświęcić, aby dojechać do urzędu, przeważnie także wyczekać w kolejce, a następnie załatwić formalności. Dzięki profilowi zaufanemu i elektronicznemu podpisowi kwalifikowanemu, takie same rzeczy można wypełnić bez wychodzenia z biura lub mieszkania.

Na co warto się zdecydować? Profil zaufany czy podpis ?

Od razu należy zauważyć, że certyfikat kwalifikowany daje więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a kwalifikowanym e-podpisem warto najpierw ocenić, w jaki sposób będziemy go używać. Profil zaufany posłuży tylko w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  na przykład do kontaktu z ePUAP, ZUS lub CEIDG. Elektroniczny certyfikat ma natomiast większe przeznaczenie, z powodu czego wielu właścicieli firm go preferuje. Kwalifikowany elektroniczny podpis jest uniwersalny i uwierzytelnia każdy dokument, jaki można było do tego momentu podpisywać ręcznie. Zgodnie z tym obok spraw czysto urzędowych przez elektroniczny podpis podpiszemy też między innymi umowy, e-maile i kontrakty z kontrahentami biznesowymi.

Dużą różnicą między profilem zaufanym, a e-podpisem jest to, że pierwszy z nich jest w pełni darmowy, natomiast za elektroniczny podpis trzeba zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego szersze zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Kwalifikowany podpis będzie aktywny na okres roku, 2 lub 3 lat, a po tym czasie można go bez trudu odnowić. Profil zaufany także ma swój termin do 3 lat.

Jeżeli ktoś wymaga tylko kontaktu z urzędem i administracją, profil zaufany okaże się w zupełności wystarczający. Natomiast e-podpis okazuje się standardem w biznesie. Pomimo kosztów  – stosunkowo niewielkich, rozkładając kwotę na cały okres aktywności podpisu – jego zastosowanie jest tak przydatne, że w co raz większej ilości firm stanowi fundament sprawnego działania . Zwłaszcza, że elektroniczny podpis działa pod kontrolą współczesnych udoskonaleń technicznych, zapewniających potwierdzone bezpieczeństwo.

Plusy uzyskania elektronicznego podpisu kwalifikowanego

Oprócz identycznego wykorzystania, jakie oferuje profil zaufany, elektroniczny podpis kwalifikowany  umożliwia też sygnowanie różnych innych innych dokumentów. Dla przykładu stosując osobisty elektroniczny podpis m.in. można podpisywać i generować deklaracje i sprawozdania do KRS i w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zatwierdzać umowy i uczestniczyć w przetargach i aukcjach w Internecie. Oprócz tego możliwe jest sygnowanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny certyfikat służy sygnowaniu wszystkich istotnych dokumentów i ma tę samą prawną moc co odręczny podpis.

Jak uzyskać osobisty e-podpis?

Podpisy elektroniczne sprzedawane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Pośród szczególnie znanych jest certyfikat Eurocert. Aby uzyskać podpis elektroniczny trzeba nabyć w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert komplet zawierający potrzeby sprzęt i oprogramowanie, przy okazji wskazując, na jaki termin ważności certyfikat jest nam potrzebny. Po otrzymaniu zestawu, trzeba zainstalować oprogramowanie obsługujący podpis na wybranym sprzęcie, po czym udać się do siedziby punktu sprzedaży, w którym odpowiedzialny pracownik zweryfikuje dane osobowe nabywcy. Tylko w ten sposób e-podpis będzie aktywowany i gotowy do użycia. Dopełnienie formalności w siedzibie zabierze więcej czasu niż 15-20 minut i trzeba na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość i potwierdzenie zakupu podpisu kwalifikowanego.

W jaki sposób używać osobistego e-podpisu?

Od momentu instalacji programu na dowolnym komputerze i aktywacji osobistego e-podpisu, przez potwierdzenie tożsamości, można używać podpisu bez ograniczeń. Obsługa oprogramowaniu nie powinna powodować najmniejszego trudu. Trzeba włączyć czytnik,  włożyć kartę, a potem przez oprogramowanie prostą opcją „podpisz” nanieść na wybrany dokument elektroniczną sygnaturę, posługując się dostępnymi możliwościami dotyczącymi formatu.

Choć osobisty e-podpis kojarzy się z  przedsiębiorstwami, jest on także dostępny dla prywatnych osób. Taki osobisty e-podpis zagwarantuje całkowite bezpieczeństwo i zgodność dokumentów zawartych z firmami, urzędami albo prywatnymi osobami.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/

Podpis elektroniczny Toruń

Komentarze są wyłączone.